Friday 16 August 2013

Ayat-ayat Cinta: Iman & Tilawah Al-Quran Berpisah Tiada


Ramadhan sudah berlalu pergi. Bagaimana pula dengan perkembangan tilawah kita? Ada improvement kah, konsisten kah, ataupun berlalu pergi juga bersama kepergian Ramadhan?


Al-Quran itu ayat-ayat cinta dari Allah. Maka ia berupaya menyentuh & meninggalkan kesan yang mendalam pada qalbu orang-orang yang mencintai Allah.
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah, gementar qalbunya, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka, bertambah imannya, dan kepada Tuhan mereka bertawakkal." Al-Anfal [8]: 2

Sedangkan orang yang sedang hangat bercinta pun, hampir setiap hari tidak boleh tidak membelek surat, membaca sms, mendengar alunan suara dari sang kekasihnya. Jika anda sendiri tidak pernah berpengalaman, lihatlah sendiri rakan anda yang sedang asyik dilamun cinta. Apatah lagi yang sedang dilanda penyakit angau, sepanjang masa asyik memikirkan insan yang dikasihinya. Bak kata Pak Belalang, makan tak kenyang, mandi tak basah, tidur tak lena. Hatta nak pakai kain pelikat pun tak keruan hehehe...

Tapi sungguh, begitu jugalah dengan orang yang mencintai Allah. Tidak keruan jika seharian tidak membaca Al-Quran. Tidak boleh tidur jika seharian tidak membaca & mendengar mesej-mesej cinta daripada Tuhan yang menciptakan Cinta itu sendiri. Al-Quran itu bagaikan pengecas keimanan. Iman & tilawah Al-Quran itu berpisah tiada.


Jadi kita pula bagaimana? Sudah bersedia untuk menguatkan cinta kita kepada Allah?
Ayuh kita muhasabah diri kita. Adakah dalam seharian kita lebih banyak melafazkan cinta terhadap kekasih, lebih sering menghantar sms, lebih kerap menelefon bahkan berdating dengan insan bernama kekasih, berbanding melafazkan cinta & zikir kepada Allah, membaca ayat-ayat cintaNya, serta mendengar orang-orang berbincang tentang kehebatanNya?

Hatta dalam seharian, buku mana yang lebih kerap kita hadap?
Jom berusaha. Tembakkan qalbu kita dengan ayat-ayat Al-Quran, semoga menjadi bersih & lembut menerima hidayah, terkesan seperti orang yang benar-benar beriman. Insya-Allah :)


No comments:

Post a Comment