Tuesday, 5 August 2014

QS #1 : MENGKAJI & MEMAHAMI DUA AYAT

“The glorious Quran is the last and final Revelation which was revealed to the last and final messenger, Prophet Mohammed (peace be upon him). For any book to claim that it is a Revelation from the Almighty God, it should stand the test of time. Previously, in the olden days, it was the age of miracle. Alhamdulillah, the Quran is the miracle of miracles. Later on, came the age of Literature and poetry, and the Muslims and the non-Muslims alike, they claimed that the glorious Quran to be the best Arabic Literature available in the face of the earth. But, today is the age of Science and Technology. Let us analyze whether the Quran is compatible or incompatible with modern science.”

Begitulah antara petikan daripada ucapan pembukaan Dr Zakir Naik sewaktu perdebatan ilmiah antara beliau dan Dr William Campbell di Chicago, April 2000 dengan tajuknya “The Quran and Bible : In The Light of Science”. [1]

Demikianlah oleh Inche Einstein

Hal ini bertepatan dengan konsep keTuhanan dalam Islam yang mana Islam sentiasa menyeru umatnya untuk tidak sekadar menerima sesuatu perkara secara membabi meng"khinzir" buta. Bahkan umat Islam telah disuruh Allah untuk mengkaji rahsia alam semesta secara sistematik.

“Apakah mereka tidak melihat kepada unta bagaimana ia diciptakan? Dan langit bagaimana ia ditinggikan? Dan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan? Dan bumi bagaimana ia dihamparkan?”
(Surah al-Ghasiah : 17-20)

Allah telah menyeru;

“Apakah mereka tidak mahu memikirkan(bertadabbur) isi  Al-Quran? Jika Quran itu bukan dari Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalamnya”
(Surah An-Nisa’ : 82)

Bahkan, lebih daripada itu lagi, Allah telah memuliakan orang yang menghayati dan mengkaji alam, lalu ‘memulangkan’ ia kembali kepada penciptanya dengan gelaran 'Ulul Albab'. [2] Menurut Dr Danial Zainal Abidin, Ulul Albab ialah golongan yang menggunakan akal yang sempurna bagi mengkaji, sehingga mampu meletakkan segala perkara pada perspektifnya yang betul.  [3] Jadi, kita dapat lihat, betapa Islam amat menekankan aspek pengkajian dan pembuktian tiap-tiap perkara, sebelum dapat mengaitkan ia dengan agama. Ini turut melibatkan dalam kesemua cabang agama Islam seperti Aqidah, Ibadah, Muamalat dan sebagainya.

-The Book of Life-
Dalam Hans Wehr : A Dictionary of Modern Written Arabic, apabila disebut perkataan 'Ayat', ia mempunyai dua maksud. Ia bermaksud ‘verses of the Quran’ atau ayat-ayat Al-Quran, dan maksud yang lain adalah ‘sign’ atau tanda dan bukti.

“Akan kami tunjukkan kepada mereka ‘ayat-ayat’ kami di segenap ufuk (penjuru alam) dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelas kepada mereka bahawa Al-Quran itu benar”
(Surah Al-Fussilat : 53)

                Justeru, bagi seseorang yang mahu mengamalkan agama Islam dengan sebenar-benarnya, membaca atau menghafal al-Quran semata cuma tidakkan pernah mencukupi. Yang lebih utama, adalah bagi kita untuk membaca, menghayati lantas cuba untuk memahami isi kandung Al-Quran atas kapasiti akal masing-masing, dengan berpandukan tafsir-tafsir yang muktabar. Dengan menghayati dan memahami isi kandung Quran inilah yang akan membantu untuk menambahkan keimanan kita, daripada sekadar membaca ayat demi ayat tanpa  cuba memahami maksud dibalik apa yang dibaca, yang dengan demikian, tidak ubahlah diri kita seperti seekor kakak tua yang mengulangi/melagu-lagukan sesuatu tanpa usul periksa.

“ Sesungguhnya yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami hanyalah orang-orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka segera merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur.”
(Surah As-Sajadah : 15)

                Intihanya, sebagai Muslim, tidak seharusnya kita berasa puas dengan sekadar menjadi ‘Muslim by chance’, yakni menjadi Muslim hanya kerana ibu bapa kita Muslim. Sebaliknya, kita perlu mengangkat darjat diri kita kepada ‘Muslim by choice’, yakni kita menjadi Muslim, kerana kita benar-benar meyakini dengan segenap jiwa raga kita bahawa Islam ini adalah agama yang benar. Dan seperti mana kata-kata omputih; “You cannot judge a Kancil Bugatti Veyron from a bad driver”, begitu jualah dengan Islam. Dalam memahami apakah prinsip-prinsip atau asas aqidah agama ini, keperluan kita adalah kembali kepada sumber asalnya;  Al-Quran dan sunnah. Cukuplah kita selama ini hanya sekadar mengenang-ngenangkan kegemilangan Tamadun Islam lampau. Sudah tiba masanya kita bangkit dan meletakkan Islam kepada tempat asalnya, dan ini tentunya bermula dengan ‘Mengkaji dan Memahami Dua Ayat’.

“Islam itu tinggi, dan tiada suatupun yang lebih tinggi darinya”
(Hadith)

-Either we make history, or we become history-

Wallahua’lam.

-Nota kaki-

[2] Surah Ali-Imran ; 190-191
[3] Dr Danial Zainal Abidin (2014). Quran Saintifik. PTS

No comments:

Post a Comment